روستای نصرآباد طاغنکوه

روستای نصرآباد طاغنکوه

 این روستا در دهستان طاغنکوه شمالی از بخش طاغنکوه شهرستان تحت جلگه (فیروزه) استان خراسان رضوی و در 12 کیلومتری غرب شهر همت آباد  مرکز بخش  و 22 کیلومتری غرب شهر فیروزه مرکز شهرستان و در 42 کیلومتری غرب شهرنیشابور و در حاشیه جنوبی جاده شهر فیروزه به شهر سلطان آباد و سبزوار واقع گردیده است.

نصرآباد در 36 درجه و 19 دقیقه عرض شمالی ( فاصله از خط استوا) و 58 درجه و 21 درجه طول شرقی ( فاصله از خط نصف النهار مبدأ) و در ارتفاع 1300متری از سطح دریای آزاد قرار گرفته است.

جمعیت

روستای نصرآباد از جمله معدود روستا های شهرستان تحت جلگه(فیروزه) و بخش طاغنکوه است که در طی ده ساله 85-1375 با کاهش جمعیت مواجه نشده است.

از تعداد 105 آبادی دارای سکنه شهرستان تحت جلگه فقط 24 آبادی در این ده سال شاهد افزایش جمعیت با درصد های مختلف بوده اند و بقیه آبادی ها با کاهش جمعیت روبه رو بوده اند.

البته نصرآباد نیز با پدیده مهاجر فرستی کمی مواجهه است و عده زیادی از اهالی به دلیل افزایش طبیعی ( زاد و ولد) و نبود آب و زمین کافی و عدموجود امکان کار به روستا های اطراف و شهرهای فیروزه و نیشابور و ... مهاجرت کرده اند.

نصر آباد در سال 1375 دارای 408 نفر حمعیت بود ه است که این میزان با 2 درصد (8 نفر) افزایش در سال 1385 به 416 نفر افزایش یافته است. این تعداد در سال 1385در قالب 105 خانوار بوده اند که 191 نفر آن ها را مردان و 225 نفر را زنان تشکیل می داده اند.در این سال از جمعیت بالای 7 سال روستا 303 نفر باسواد و 70 نفر بیسواد بود ه اند.

کمتر بودن تعداد مردان نسبت به زنان مهاجرت مردان برای کار و اشتغال و کسب درآمد را نشان می دهد.

 

مشخصات تنها قنات روستا  به نقل از بانک اطلاعاتی قنات های ایران

نام قنات

 و

نام روستا

طول قنات/ متر

عمق مادر چاه

/متر

تعداد میله چاه/حلقه

فاصله مظهر تا محل(متر)

دبی/

لیتر بر ثانیه

تعداد مالکین

(نفر)

اراضی زیر کشت

(هکتار)

نصرآباد

4000

40

150

2000

12

50

20


پیشینه این روستا به امام وردی خان در دوره قاجار برمی گردد.در گذشته روستا حالت قلعه های قدیمی داشته است و دارای چهار برج بوده که در منطقه معروف بوده است. فاصله این چهاربرج  از هم حدود 300متر بوده است. در بین در برج شرقی درب بزرگ چوبی وجود داشته است که در وصف آن سخنان زیادی نقل می شود.

کشاورزی آن در گذشته بیشتر دیم کاری و کشت تریاک ، جو و زیره بوده است. امروزه گندم ، جو ، گوجه فرنگی ، هندوانه ... کشت می شود.

دو طایفه اصلی روستا بیاتی ها و عشق آبادی ها هستند.

تهیه کننده : فاطمه نصرآبادی  و ساناز نصرآبادی / دانش اموزان سال سوم ادبیات و علوم انسانی دبیرستان کوثر شهر همت آباد مرکز بخش طاغنکوه/

زیر نظر دبیر جغرافیا محمد تاجیک

+ نوشته شده توسط گروه جغرافیا شهرستان فیروزه -




:: موضوعات مرتبط: معرفی روستاها , , ,
:: برچسب‌ها: روستای نصرآباد طاغنکوه ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : محمدرضا اربقایی
تاریخ : سه شنبه 25 / 1 / 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: